17 załóg w finale sezonu Motul HRSMP
66. edycja Rajdu Wisły – jednego z najstarszych i najbardziej znanych rajdów w Polsce – zakończy sezon 2021 w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W zawodach, które rozstrzygną losy mistrzowskich tytułów w klasach i Historycznej Klasyfikacji Generalnej, będzie można zobaczyć w akcji 17 rajdówek sprzed lat.
Zaplanowany na najbliższy weekend (22-23 października) Rajd Wisły będzie finałem piątego już sezonu historycznej rywalizacji w randzie mistrzostw Polski. Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski po raz pierwszy przeprowadzono w 2017 roku, po tym jak rozgrywany w poprzednich latach Historyczny Rajdowy Puchar Polski ewoluował do miana krajowego czempionatu.
Na jak zawsze wymagających odcinkach specjalnych Rajdu Wisły stawka Motul HRSMP rywalizowała do tej pory dwa razy – w 2017 roku te zawody były przedostatnią rundą cyklu, a rok później finałową. Pięć lat temu właśnie w Wiśle swoje pierwsze zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej, a więc tytuł mistrza Polski w rajdach historycznych przypieczętował Robert Luty, pilotowany przez Dariusza Gurdziołka (Subaru Legacy 4WD). W 2018 roku kropkę nad „I” podczas Rajdu Wisły postawił Piotr Zaleski (Porsche 911 SC), który po zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej sięgnął w duecie z Jackiem Gruszczyńskim.
Z dwóch wspomnianych kierowców, w nadchodzący weekend tytuł ponownie może zdobyć Luty, a przeszkodzić może mu wyłącznie Marek Suder (Ford Sierra Cosworth 4x4).
Beskidzkie klasyki
W 66. edycji Rajdu Wisły, oprócz stawki Motul HRSMP, zmierzą się także uczestnicy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Organizatorzy przygotowali również rywalizację dla załóg bez licencji sportu samochodowego - w ramach formuły Super KJS, czyli na skróconych wariantach odcinków specjalnych.
Tegoroczny Rajd Wisły rozpocznie się w piątek, 22 października o 18:50 na Placu Hoffa w centrum Wisły. Już 13 minut później pierwsza z załóg ruszy na trasę otwierającego zmagania odcinka Partecznik. Wąską i krętą próbę o długości 4,2 km wytyczono w Wiśle.
Na sobotę, 23 października zaplanowano dwa odcinki specjalne, pokonywane trzykrotnie w pętlach. Będą to znane z poprzednich lat próby Laliki (9,24 km) oraz Istebna (6,47 km). Łącznie zawodników czeka 51,3 km ścigania na asfaltowych oesach w Beskidach.
Wyniki 66. Rajdu Wisły, a co za tym idzie także najważniejsze rozstrzygnięcia w Motul HRSMP poznamy w sobotę, około 16:20.
Mistrzowie i Wołga z Estonii
Start w finałowej rundzie sezonu 2021 Motul HRSMP zaanonsowało 17 załóg. Wśród nich są oczywiście pretendenci do najważniejszego tytułu – zwycięstwa w Historycznej Klasyfikacji Generalnej, czyli duety Robert Luty/Marcin Celiński (Subaru Legacy 4WD) oraz Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4x4). Pierwsi bronią mistrzostwa i mają szansę na trzeci z rzędu wspólny triumf. Z kolei Suder z Kowalikiem walczą o pierwsze w karierze mistrzostwo Polski.
Kategoria, w której rywalizują (FIA 4/J2 – rajdówki z lat 1986-90) po raz kolejny będzie najmocniej obsadzoną klasą. Oprócz dwóch wspomnianych duetów zmierzą się w niej także Marcin Grzelewski i Krzysztof Niedbała (Ford Sierra Cosworth 4x4) oraz Andrzej Zienkiewicz i Piotr Mitręga (BMW 318is).
W Wiśle zjawią się także załogi, które mają już zapewnione mistrzowskie laury w swoich kategoriach. Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek w Alfie Romeo 2000 GT Veloce triumfowali w FIA 2 (roczniki 1970-75), a Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC) zapisali na swoje konto kolejny tytuł w FIA 3 (roczniki 1976-81). Na rywali nie muszą się już oglądać także Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska. Załoga Forda Mercury przypieczętowała zwycięstwo w kategorii (FIA 4/J1) w Koszycach, gdzie rozegrano poprzednią rundę cyklu.
Ciekawostką będzie start załogi Alar Hermanson/Andre Vare. Pierwotnie Estończycy mieli pojechać BMW 2002 ti z 1969 roku (kategoria FIA 1 – roczniki 1931-1969), ale ten samochód uległ awarii podczas Rajdu Koszyc, więc do Wisły Hermanson i Vare awaryjnie ściągają Wołgę GAZ 24.
Lista zgłoszeń do 66. Rajdu Wisły – 6. rundy Motul HRSMP 2021.
Informacje o cyklu
Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90. W sezonie 2021 zaplanowano sześć asfaltowych rund: Rajd Nadwiślański (16-17 lipca), 30. Rajd Rzeszowski (5-7 sierpnia), Rajd Śląska (9-11 września), 49. Rajd Świdnicki KRAUSE (01-03 października), 46. Rajd Koszyc (Słowacja, 15-17 października) i 66. Rajd Wisły (22-23 października).
Więcej informacji:
WWW: www.h-rsmp.pl
Facebook: @motulhrsmp
Instagram: @motul_hrsmp