Luty i Celiński na czele – podsumowanie 1. etapu Marma 30. Rajdu Rzeszowskiego
Marcin Luty i Robert Celiński przystąpią jutro do rywalizacji z komfortową przewagą nad rywalami. Załoga Subaru Legacy na sześciu piątkowych oesach Marma 30. Rajdu Rzeszowskiego wypracowała sobie ponad 2,5 minuty przewagi.
Pierwszy etap podkarpackiej rundy Motul HRSMP składał się z trzech odcinków specjalnych, pokonywanych dwukrotnie w trzech pętlach. Załogi w historycznych rajdówkach rywalizowały na próbach Lubenia (12,1 km), Gwoźnica (13,9 km) oraz Jodłowa (16,35 km). Ostatnia z nich to nie tylko najdłuższy dziś sprawdzian, lecz także zupełnie nowy. Po tych drogach uczestnicy Rajdów Rzeszowskich jeszcze się nie ścigali. Teoretycznie Rzeszowski jest rajdem asfaltowym, lecz w praktyce, po opadach deszczu i przejeździe stawki współczesnych rajdówek, odcinki specjalne były dziś głównie mokre i zabłocone, co tworzyło niezwykle zdradliwą mieszankę.
Zwycięstwo i wycieczka poza drogę
Szybko przekonali się o tym Marek Suder i Marcin Kowalik, którzy najpierw wygrali OS 1, a na OS 2 wypadli z drogi i uszkodzili zawieszenie w swoim Fordzie Sierra Cosworth 4×4. Liderom Historycznej Klasyfikacji Generalnej udało się dotrzeć do serwisu, ale samochód był zbyt mocno pokiereszowany, by naprawić go w ciągu 30-minutowego serwisu. Wobec tego Suder i Kowalik zdecydowali się wystartować w sobotnim etapie w ramach Rally2.
Taktycznie do rywalizacji podeszli Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy). Oddali rywalom wspomniany OS 1, by bez nadmiernego ryzyka ocenić warunki na oesach, po czym wygrali wszystkie kolejne próby. Tym samym Luty z Celińskim prowadzą nie tylko w łącznej tabeli z czasami, lecz także w kategorii FIA 4/J2.
Pogrom w FIA 4/J1
Z kolei w kategorii FIA 4/J1 (rajdówki z lat 1982-85) rywalizacja zakończyła się wraz z OS 6. Duet Witold Molicki/Witold Molicki musiał się wycofać po awarii silnika w ich Ładzie 2107. Załoga Wojciech Stawowczyk/Konrad Stawowczyk także nie dotarła do mety etapu o własnych siłach, po tym jak w ich Trabancie 601 urwała się linka. Finałowy oes etapu w rowie zakończyli Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska (Ford Mercury). Zarówno Trabanta jak i Forda powinniśmy jednak zobaczyć na sobotnich oesach Marma 30. Rajdu Rzeszowskiego.
Liderzy FIA 3 (roczniki 1976-81), czyli Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski w Porsche 911 SC są jednocześnie czwartą najszybszą załogą całej stawki Motul HRSMP.
W dobrych nastrojach dzień skończyli Paweł Hoffman i Marcin Barłoga, których nie zawiódł Saab 96 V4 Rally, a oni doprowadzili tę rajdówkę do mety etapu na pierwszej pozycji w kategorii FIA 2 (1970-75).
Miły i szybki comeback
Dobrą jazdą popisali się także Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW 318is) wracający po przerwie do Motul HRSMP. Ten duet nie tylko lideruje w klasie Historic Open 2WD, ale w całym etapie tempem ustąpił jedynie Lutemu i Celińskiemu, którzy jadą mocniejszym samochodem z napędem 4×4. Za nimi w klasie plasują się Mikulski i Skrzypek (Mercedes-Benz 280 CE) – szósta najszybsza załoga pierwszego dnia Marma 30. Rajdu Rzeszowskiego.
W Historic Open 4WD najlepsi byli dziś Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński, którzy poradzili sobie z okiełznaniem swojego Audi Quattro mimo, że na oesach przyczepności zdecydowanie brakowało. Ambicje tego duetu sięgają jednak daleko poza triumfy w klasie, więc w kolejnym dniu rywalizacji z pewnością będą chcieli pójść za ciosem i nadal podkręcać tempo.
Na sobotę organizatorzy przygotowali trzy próby. Dwie z nich – Pstrągowa (12,85 km) oraz Zagorzyce (20,25 km) będą pokonywane dwukrotnie. Natomiast na ulicach Rzeszowa, podczas miejskiego oesu (1,65 km) zawodnicy pojawią się tylko raz.
Po I etapie Marma 30. Rajdu Rzeszowskiego w poszczególnych klasach prowadzą:
FIA 2 (roczniki 1970-75): Paweł Hoffman/Marcin Barłoga (Saab 96 V4 Rally)
FIA 3 (roczniki 1976-81): Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC)
FIA 4/J1 (roczniki 1982-85): Michał Łusiak/Sylwia Zaborowska (Ford Mercury) – w ramach Rally2
FIA 4/J2 (roczniki 1986-90): Robert Luty/Marcin Celiński (Subaru Legacy)
Historic Open 2WD: Jakub Wolski/Bartosz Krawiec (BMW 318is)
Historic Open 4WD: Grzegorz Olchawski/Łukasz Wroński (Audi Quattro)